VšetkoNaAuto.sk  čo nemáme to zoženieme  kvalita a cena vás rozhodne potešia 

TECHNICKÉ INFORMÁCIE » Kvapaliny do ostrekovačov

Prečo ostrekovacia kvapalina namrze na skle, aj keď ešte nemrzne toľko, aký je údaj na etikete?

Určite sa každý motorista s tým v zime stretol: V nádržke ostrekovača má kvapalinu do -20°C, vonku je -5°C a jemu napriek tomu pri jazde kvapalina po ostreknutí skla zamrzne. Ak neberieme do úvahy chybu v prípadnom riedení alebo inú mrazuvzdornosť kvapaliny, ako je údaj na etikete, vysvetlením by mohla byť tzv. EFEKTÍVNA TEPLOTA.

Každý už určite na vlastnej koži pocítil, že pokiaľ pri mraze ešte aj fúka vietor, je vnímanie mrazu veľmi intenzívne. Stupeň ochladenia spôsobeného kombináciou vetra a núzkych teplôt sa nazýva "WIND CHILL" (slovensky napríklad vetromrazový index, efektívna alebo pocitová teplota). Je to všeobecne diskutovaná téma medzi obyvateľmi polárnych oblastí, ale dôležitá je aj pre horalov, lyžiarov a námorníkov, pretože pomôže určiť, za ako dlho omrzne koža na nechránenom mieste. Rovnako to platí aj pre náš prípad - jazdu automobilom.

Efektívna teplota je počítaná na základe reálnej teploty a rýchlosti vetra (alebo jazdy) a z výpočtov pre bežné až extrémne hodnoty mrazu a rýchlosti bola zostavená nasledovná tabuľka:

Teplota vzduchu

+5°C

0°C

-5°C

-10°C

-15°C

-20°C

-25°C

-30°C

Rýchlosť

Teplota pri jazde danou rýchlosťou

5 km/h

4

-2

-7

-13

-19

-24

-30

-36

10 km/h

3

-3

-9

-15

-21

-27

-33

-39

15 km/h

2

-4

-11

-17

-23

-29

-35

-41

20 km/h

1

-5

-12

-18

-24

-30

-37

-43

25 km/h

1

-6

-12

-19

-25

-32

-38

-44

30 km/h

0

-6

-13

-20

-26

-33

-39

-46

35 km/h

0

-7

-14

-20

-27

-33

-40

-47

40 km/h

-1

-7

-14

-21

-27

-34

-41

-48

45 km/h

-1

-8

-15

-21

-28

-35

-42

-48

50 km/h

-2

-8

-15

-22

-29

-35

-42

-49

55 km/h

-2

-8

-15

-22

-29

-36

-43

-50

60 km/h

-2

-9

-16

-23

-30

-36

-43

-50

65 km/h

-2

-9

-16

-23

-30

-37

-44

-51

70 km/h

-2

-9

-16

-23

-30

-37

-44

-51

75 km/h

-3

-10

-17

-24

-31

-38

-45

-52

80 km/h

-3

-10

-17

-24

-31

-38

-45

-52

85 km/h

-3

-10

-17

-24

-31

-39

-46

-53

90 km/h

-3

-10

-17

-25

-32

-39

-46

-53

95 km/h

-3

-10

-18

-25

-32

-39

-47

-54

100 km/h

-3

-11

-18

-25

-32

-40

-47

-54

105 km/h

-4

-11

-18

-25

-33

-40

-47

-54

110 km/h

-4

-11

-18

-26

-33

-40

-47

-55

115 km/h

-4

-11

-18

-26

-33

-40

-48

-55

120 km/h

-4

-11

-19

-26

-33

-41

-48

-55

125 km/h

-4

-11

-19

-26

-34

-41

-48

-56

130 km/h

-4

-12

-19

-26

-34

-41

-49

-56

Ako je vidieť, rýchla jazda môže ľahko spôsobiť pokles teploty až o dvojnásobok. Preto je efektívna teplota dôležitý faktor, ktorý je potrebné brať do úvahy. Z tabuľky je napríklad zrejmé, že najbežnejšia a takisto najlacnejšia kvapalina s mrazuvzdornosťou do -20°C je pri teplote -5°C pre jazdu na diaľnici najvyššou povolenou rýchlosťou na úplnej hranici použiteľnosti. V horských oblastiach pri mrazoch môže byť nedostaočná aj kvapalina pre -40°C.

Pri uvedených výpočtoch naviac nebolo pre zjednodušenie počítané so snehom či vodou na prednom skled, ktoré kvapalinu do ostrekovačov ešte viac rozriedia a jej mrazuvzdornosť ešte viac zhoršia.

 

MjU5ZjlmZ